icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Consumentenbond.nl

Inloggen

Elektrisch rijden

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Er rijden in Nederland al ruim 725.500 elektrische auto’s rond. Maar wat is elektrisch rijden precies? Wat zijn de kosten en is het rijden in een elektrische auto eigenlijk beter voor het milieu?
Priscilla Blok

Priscilla Blok , Expert Geld & Verzekeren Bijgewerkt op: 25 augustus 2022

Opladen elektrische auto

Wat is elektrisch rijden?

Elektrisch autorijden betekent dat je rijdt met een elektromotor waarvan de accu wordt opgeladen met een stekker (stekkerauto's). Een 100% elektrische auto heeft alleen een elektromotor om de auto aan te drijven. Maar er zijn ook auto’s die voor een deel elektrisch zijn en ook een verbrandingsmotor hebben. De accu van een elektrische auto laad je op via een laadpaal.

Laadpalen

Soorten elektrische auto’s

Er zijn verschillende soorten elektrische auto’s. Van voor een deel tot volledig elektrisch. We zetten ze voor je op een rij. 

Kosten elektrische auto tegenover brandstofauto

Wat zijn de prijsverschillen tussen een elektrische auto en een brandstofauto? We zetten de verschillen op een rij. 

Onderzoek autokosten

De onderhoudskosten voor een elektrisch voertuig liggen zo'n 50% van een vergelijkbare brandstofauto. Dat blijkt uit ons jaarlijks onderzoek autokosten (laatste update: november 2021). Dit percentage geldt niet voor een (plug-in) hybride (met zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor). Daarbovenop is een elektrische auto tot 2025 nog steeds vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. 

Fiscale voordelen

Bij een elektrische auto heb je recht op een aantal belastingvoordelen die je niet hebt bij een brandstofauto. De overheid wil hiermee het elektrisch rijden aanmoedigen. 

Milieu-impact

CO2-uitstoot door opwekken elektriciteit

Opwekken van elektriciteit brengt CO2 met zich mee. Hoeveel dat is hangt af van hoe 'groen' de elektriciteitscentrale is. Een elektrische auto stoot dus nog steeds CO2 uit. Maar over de hele levensduur van de auto is dat wel zo’n 35 tot 55% minder dan bij een brandstofauto.

Hogere CO2-uitstoot bij productie

Ook bij de productie van een auto komt CO2 vrij. Bij een elektrische auto zorgt de productie van het accupakket voor extra uitstoot vergeleken met een brandstofauto. De invloed van een nieuwe elektrische auto op het milieu is daardoor direct na productie groter dan die van een net geproduceerde brandstofauto. Ook zijn de gebruikte grondstoffen en de arbeidsomstandigheden voor de productie van autobatterijen omstreden. In een autobatterij zijn schaarse metalen nodig, zoals lithium, kobalt en nikkel. Dit heeft impact op het milieu. De milieu-impact van de grondstoffen en productie van een nieuwe elektrische auto is daardoor groter dan die van een brandstofauto.

Minder CO2-uitstoot

De elektrische auto stoot per gereden kilometer indirect wel minder CO2 uit. Dus de invloed van een elektrische auto op het milieu is na een tijd juist kleiner dan die van een brandstofauto.

Minder uitstoot van fijnstof

Een elektrische auto stoot daarnaast 25 tot 40% minder fijnstof uit dan een brandstofauto. Verder heeft een elektrische auto geen directe stikstofoxidenuitstoot. Wel komen er bij de productie van grijze stroom stikstofoxiden vrij.

Actieradius: afstand met 1 acculading

Met de actieradius van een elektrische auto bedoelen we de afstand die je kunt rijden op 1 acculading. De actieradius hangt af van het vermogen van het accupakket en het verbruik van de auto. De capaciteit van het accupakket wordt uitgedrukt in kiloWattuur (kWh). Hoe meer kWh’s hij heeft, hoe verder je komt.

Verbruik

Daarnaast hangt de afstand die je op een acculading kunt rijden af van het verbruik van de auto. Dit verschilt per type auto. Bij een middenklasse auto is het verbruik tussen de 15 en 23 kWh per 100 kilometer.

Halverwege de reis stilvallen zal bij moderne elektrische auto's een stuk minder voorkomen. Vaak kun je op 1 lading al meer dan 300 kilometer afleggen. Voor de meeste gebruikers is dat ruim voldoende.

Dat heeft alles te maken met de steeds grotere capaciteit van de accupakketten. Ook is de aanschafprijs per kWh de afgelopen jaren sterk gedaald. Hierdoor hoeft een elektrisch voertuig niet meer 2 keer zoveel te kosten als een vergelijkbare benzineauto.

Voordelen en nadelen elektrisch rijden

Een elektrische auto heeft verschillende voor- en nadelen vergeleken met een brandstofauto. We zetten ze voor je op een rijtje.

Voordelen

Nadelen

Elektrische auto leasen

Een elektrische auto is duur. De restwaardes van de meest verkochte types gaan omhoog. Maar nog steeds is de afschrijving van elektrische auto’s hoger dan auto’s met een verbrandingsmotor.

Geinteresseerd in een elektrische auto, maar houden deze 2 nadelen je tegen om een elektrische auto aan te schaffen? Dan kan elektrisch rijden via private lease uitkomst bieden. 

Artikelen binnen Keuzeadvies

Alle artikelen