icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Consumentenbond.nl

Inloggen

Vlucht gemist door drukte op Schiphol?

Miste je je vlucht op Schiphol vanwege de drukte? En was je wel ruim voor vertrek aanwezig? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor een schadevergoeding.
schiphol vliegveld airport amsterdam

Welke schade vergoedt Schiphol? 

Schiphol vergoedt schade aan reizigers als die hun vlucht misten als gevolg van de lange wachtrijen.

Je kunt je schade niet meer aanmelden als je je vlucht miste tussen 23 april en 11 augustus. Was je op 12 september op tijd op de luchthaven maar haalde je die dag de vlucht niet vanwege de lange wachtrijen? Dan kom je nog wel in aanmerking voor een vergoeding van je schade.

Op deze pagina lees je de belangrijkste informatie over de regeling. De volledige regeling vind je op de website van Schiphol. Daar kun je ook je schadeclaim indienen.

 

Update 31 oktober 

Schiphol heeft na gesprekken met de Consumentenbond besloten de compensatieregeling uit te breiden. Heb je tussen 12 augustus en 31 oktober je vlucht gemist vanwege lange wachtrijen op Schiphol? En was je wel op tijd op de luchthaven? Dan kun je aanspraak maken op de regeling. Je kunt je schade tot uiterlijk 30 november aanmelden via  Schiphol.nl/compensatie .

Update 12 oktober

Wij zijn in gesprek met over verlenging van de regeling. We hopen eind oktober met nieuws te komen. 

Update 15 september

De Consumentenbond gaat in gesprek met Schiphol om de schadecompensatieregeling uit te breiden. Heb je je vlucht ná 11 augustus gemist? Meld dan je schade bij Consumentenbond Claimservice. Daarmee krijgen we inzicht in de problemen en kunnen we Schiphol overtuigen de huidige regeling uit te breiden. We raden je ook aan je schade alvast te melden bij Schiphol

Deze kosten vergoedt Schiphol

1. Alternatieve vlucht 

Als je een alternatieve vlucht nam, betaalt Schiphol de kosten van omboeken of een nieuw vliegticket. En eventuele kosten die je tijdens het wachten daarop maakte. Zoals extra reiskosten, maaltijden of een overnachting. Ook betaalt Schiphol de kosten van uitgaven op de bestemming. Denk aan verblijf, vervoer of activiteiten die je niet meer gratis kunt annuleren.

2. Ander vervoer 

Bereikte je je bestemming op een andere manier, bijvoorbeeld met de trein of auto? Dan vergoedt Schiphol de vervoerskosten daarvan. 

3. Annuleringskosten 

Ging je helemaal niet meer op reis, dan betaalt Schiphol alle (annulerings)kosten van je reis.

Schiphol vergoedt annuleringskosten niet als die geen gevolg is van de drukte. Niet elke annulering komt namelijk door drukte op Schiphol. Wij vinden dat Schiphol ook de gevolgschade van geannuleerde vluchten moeten vergoeden. Zeker als duidelijk is dat de annulering te wijten is aan beperkingen die Schiphol heeft opgelegd. We blijven hierover met Schiphol in gesprek. 

Overal geldt dat je de kosten moet aantonen. Schiphol vergoedt niet de kosten die je al op een andere manier vergoed kreeg. En ook vergoedt Schiphol geen kosten die je had kunnen voorkomen. 

Zo dien je je claim in

Je claim dien je direct in op de website van Schiphol. Dat kan alleen als je je vlucht miste op 12 september. Je kunt geen schade meer claimen als je je vlucht miste vóór 12  augustus. 

Veelgestelde vragen compensatieregeling Schiphol

Artikelen binnen Vliegen en vluchtvertraging

Alle artikelen

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. 3. Bel onze juridisch expert

  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen