icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Consumentenbond.nl

Inloggen

Bagage kwijt, vertraagd of beschadigd

Wat moet je doen als je bij je vliegreis problemen hebt met je bagage? En wie draait er op voor eventuele schade? 
bagage-kwijt

Meld bagageproblemen direct

Meld problemen direct bij aankomst op het vliegveld. Of je bagage nu kwijt, beschadigd of vertraagd is. Zo stel je belangrijke gegevens veilig. De luchtvaartmaatschappij is aansprakelijk voor vertraging, vermissing of schade aan ingecheckte bagage. Dus ga direct naar de bagageservicebalie van je luchtvaartmaatschappij en: 

  • Vraag om een PIR-formulier (Property Irregularity Report)
  • Vul het formulier vul ter plekke in. Je krijgt dan 2 kopieën: per mail en op papier
  • Bewaar de kopieën goed. Daarop staat een referentienummer of dossiernummer. Dat nummer heb je nodig.

Is de vlucht onderdeel van een pakketreis? Dan mag je ook de reisorganisator aansprakelijk stellen. De hostess of reisleiding moet hulp en bijstand verlenen. Bijvoorbeeld door toiletartikelen of andere essentiële zaken te geven of te vergoeden. Het voordeel hiervan is dat je bij een afgewezen klacht waarschijnlijk naar de Geschillencommissie kunt. Luchtvaartmaatschappijen zijn juist niet aangesloten bij de Geschillencommissie.

Bagage kwijt of vertraagd?

Met het nummer van je PIR-formulier kun je mogelijk online je bagage vinden. Of andere belangrijke informatie. Bijvoorbeeld via:  KLMTransaviaCorendon of Easy Jet.

Mogelijk koop je kleding en toiletartikelen. Bewaar de bonnetjes. Want de kosten moeten door de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie volledig worden vergoed. De uitgaven moeten wel redelijk zijn. Koop dus niet voor 3 weken kleding als je koffer 1 dag vermist is.

De luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie moet je bagage kosteloos afleveren op een huis- of vakantieadres. Je hoeft er dus niet voor naar de luchthaven te komen.

Kosten claimen

Je kunt maximaal circa €1620 per persoon claimen. Doe dit snel. Want je hebt niet veel tijd. Hoe lang je hebt, hangt af van hoe snel je bagage is gevonden.

Is je koffer binnen 21 dagen gevonden?

Claim je kosten binnen 21 dagen na dat je je bagage weer hebt. Vaak kan dat via de website van de luchtvaartmaatschappij met een online formulier. En anders stuur je een brief of e-mail naar je luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. Zet daarin:

  • Het referentienummer van het PIR-formulier
  • Een kopie van je instapkaart
  • (Soms) een kopie van je paspoort
  • De bonnetjes van essentiële aankopen, zoals kleding en toiletartikelen

Is je koffer binnen 21 dagen niet gevonden?

Je koffer is nu officieel kwijt. Gelukkig komt dat erg weinig voor. Claim je kosten binnen 21 dagen na dat je bagage officieel ‘kwijt’ is. Doe dit via de website van je luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie.

Lukt het niet om online je claim in te dienen of wordt het afgewezen? Gebruik dan onze voorbeeldbrief bagage kwijt, vertraagd of beschadigd. Stuur de brief naar je luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie en zet hierin:

  • Het referentienummer van het PIR-formulier
  • Een kopie van je instapkaart
  • Bewijs van je schade. Je moet duidelijk maken hoeveel je bagage waard was. Bijvoorbeeld met een bon van de aankoop van je koffer of kleding en producten die in je koffer zaten. Moet je nog op reis? Maak dan foto's van je koffer en de inhoud ervan. 

Bagage beschadigd?

Claim binnen 7 dagen een vergoeding bij je luchtvaartmaatschappij. Stuur hierin mee:

  • Het nummer dat op het PIR-formulier staat
  • Een kopie van je instapkaart
  • Foto's van de beschadiging
  • (Soms) paspoortkopie
  • Bewijs van je schade, zoals een offerte voor de reparatie of het bonnetje van je aankoop

De schadevergoeding voor beschadigde bagage is maximaal circa €1620. Vraag je kosten terug door een claim in te dienen op de website van je luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. Lukt het niet om online je claim in te dienen of wordt het afgewezen? Gebruik dan onze voorbeeldbrief bagage kwijt, vertraagd of beschadigd.

Luchtvaartmaatschappij of reisverzekering

Je luchtvaartmaatschappij is aansprakelijk voor schade. Als die de schade niet wil vergoeden, kun je een claim ook indienen bij je reisverzekeraar. Die dekt de schade vaak maar beperkt. Bijvoorbeeld omdat de maximale vergoeding erg laag is. Kijk in de verzekeringsvoorwaarden van je reisverzekering om te zien hoe het bij jou zit. 

Is het ticket of de koffer betaald met een creditcard, dan is daaraan vaak ook een verzekering voor bagage gekoppeld. Neem hiervoor contact op met de aanbieder van je creditcard.

Claim afgewezen

Als je problemen hebt met de (ANVR-)reisorganisatie, kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie Reizen. De luchtvaartmaatschappijen zijn helaas niet aangesloten bij de Geschillencommissie. In dat geval moet je dus naar de rechter.

Tips

  • Fotografeer de buitenkant van je koffer of tas en de inhoud voor het geval die beschadigd of zoek raakt.
  • Controleer of je bagage onder jouw naam wordt ingecheckt. Bij problemen moet je namelijk bewijzen dat de bagage op jouw ticket is ingecheckt.
  • Bewaar altijd de bagagesticker en je instapkaart totdat je alle bagage terug hebt. Bij problemen heb je deze nodig.
  • Neem waardevolle en breekbare spullen mee in je handbagage. Bijvoorbeeld medicatie, geld of elektronica.
  • Is je bagage meer waard dan wat er maximaal uitgekeerd kan worden? Vertel tijdens het boeken aan de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. Zo kun je een afspraak maken over een hogere uitkering bij problemen. Let op: je moet dan meer moet betalen voor het bagagevervoer. 
  • Bewaar altijd alle aankoopbonnen van de extra kosten die je maakt bij bagageproblemen.

Diensten van de Consumentenbond

Wij bieden onderstaande diensten aan voor hulp bij bijna alle consumentenproblemen. Wil je schade claimen door vertraging, annulering of overboeking? Maak dan gebruik van de Vlucht Claim Service.

Artikelen binnen Vliegen en vluchtvertraging

Alle artikelen

We begeleiden je naar een oplossing

Heb je een probleem met een bedrijf? Er zijn 4 manieren om tot een oplossing te komen. We helpen je stap voor stap.

  1. 1. Meld je klacht bij het bedrijf

  2. 2. Stuur een juridische brief of e-mail

  3. 3. Bel onze juridisch expert

  4. 4. Laat ons voor je bemiddelen